måndag 4 maj 2015

Racerapport 1:a majloppet och Dalslands XC

Har varit riktigt fartfyllt i helgen som var. I fredags var det fullt ös med Västgötacupen nere i Kvänum på 1:a majloppet och i lördags var de långloppet Dalslands XC i Bengtsfors. Fått mycket bilder då Emma varit med och fotat på båda loppen så bjuder på lite bildbomb också.
Under fredagens tävling var vi rätt många från OK Tyr som var på plats och vi hade startande i alla möjliga olika klasser. Jag, Johan och Emma åkte ner i vår bil och var på plats vid 9-tiden. Vi kollade lite på när H-sport och D-sport klasserna körde samt ungdomsgrupperna innan det var dags att testköra banan några gånger. Banan var i mina ögon relativt enkel tekniskt och det var inga större svårigheter längs banan som jag var tvungen att fundera extra på. Tur var det att jag tränat velodromer i veckan, för det fanns det gott om på banan.  
Redo och taggad på plats i Kvänum
Starten närmade sig och jag fick placera mig i första startled eftersom jag fått den seedingen från Varbergs MTB meeting. Startskottet gick och jag klantade till fotisättningen i pedalen så jag gick från att vara först till sist. Något att träna lite på tills kommande tävlingar kanske.
Full fart ute på banan
Loppet gick ändå över förväntan, kroppen kändes stark och jag hade en bra feeling genom hela rejset. Tog mig upp till en 6:e plats till slut och känner mig nöjd med det eftersom starten gick åt skogen. Sen får jag tillägga att jag missade prisutdelningen där tydligen de sex bästa fick pris då vi va så pass många som var med.

Öppet spjäll inför varvning

Spurt in mot mål
Lördagen bjöd på de klassiska Dalslands XC som jag i år körde för 4:e gången. Jag och Emma hade med oss Jocke i bilen ner som också skulle köra, väl på plats var vi lite väl tidigt kanske, men det gav tid till att glida omkring och filosofera lite över loppet.
10 minuter innan start, och jag står och pratar lagning med Emma
Starten närmade sig och jag stod huttrande i startfållan då temperaturen klättrat sig upp mot 5-6 grader. Jag stod nästan längst fram i första startled och hade som tanke att köra offensivt genom loppet och ta position från början.
20 sekunder efter startskottet gått
När starten gick lyckades jag placera mig hyffsat bra, det gick lugnt och fint ända fram till första backen där tempot skruvades upp rejält. Jag försökte haka på Mattias Carling från Sweco adventure team som jag vet är sjukt stark. Det gick bra ända tills vi var på ett stigparti där vi låg på led 7-8 st med Carling i spetsen. 2:e man orkade inte riktigt hålla tempot och släppte hans rygg, jag försökte göra ett ryck förbi allihopa med orkade inte skruva upp tempot från det redan uppskruvade tempot. Jag och 2 till hamnade lite i ingenmansland men körde på ändå.
Jobbigt! Hack i häl på Carling
Jag kände mig urstark och var så otaktiskt man bara kunde vara och ledde en grupp cyklister om 7-8 st utan att tänka efter om att jag borde spara på krafterna. Så första 30 km var jag i princip ensam om att dra tåget. Inget mig emot för jag kände mig som ett ånglok där fram. Men efterhand började de kännas att jag körde hårt och jag började skrika lite på de andra om att de fick hjälpa till. De va dock bara 2 st till som ville hjälpa till att dra tåget, men det fick duga.
Här kommer jag ensam då jag drog ifrån så fort de blev tekniskt
Vi körde på hårt och det gick riktigt fort, 40-45 km/h på asfaltsträckorna. Med 5 km kvar till mål och sista backen så gjorde en av killarna som legat och smugit baktill en fartökning som gjorde att jag tyvärr var tvungen att släppa gruppen.
 
Den sista backen är ganska lång och seg och jag hamnade sådär irriterande 100-200 m efter gruppen utan att avståndet ökade något märkvärt. Vid toppen av backen där de blir tekniskt så kom jag ikapp 1 som hade fått släppa och var nästan ikapp gruppen i utförsåkningarna där jag släppte på för fullt. Tyvärr orkade jag inte ta ikapp gruppen på sista biten in mot mål och hamnade dryga minuten efter till målet.
Här kändes de skönt att bara rulla in i målet
För att summera loppet så kändes benen och kroppen superbra, pangben var ett faktum och jag måste erkänna att jag aldrig tidigare kunnat mata på så hårt och länge som jag gjorde i lördags. Jag kortade ner min tid med dryga 10 minuter från tidigare år och tog en fin 16:e plats in i mål och var förste Tyrare i mål. Feelingen är att formen är på uppgång vilket bådar gott inför nästa helgs Billingerace.
Får även tillägga att produkterna från Winforce kändes helt rätt under de två rejsen så jag är förhoppningsfull inför säsongen tillsammans med dom som leverantör av tillskott.
Söndagen blev ett schyst återhämtningspass på endurohojen tillsammans med Karlstad Enduro Mtb i Arvika där riktigt schysta utförsåkningar avverkades.
Söndagens sköna gäng, kolla in filmsnutten från i söndags åt höger också.
Nu är det bara ladda om inför nästa helg då mitt första Prio 1 lopp går av stapeln, jag är redan taggad!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar