En racerrapport
från Lida loop, bättre sent än aldrig.
Förberedelserna
inför loppet gick ovanligt bra, och jag kunde efter att jag lagt in hojen i
fållan värma upp i lugn och ro på min gamla cykel. Det kändes riktigt bra och
vädret visade sin finaste sida med sol och drygt 25 grader.
Startskottet gick
och jag fick nog den sämsta möjliga start då jag av någon anledningen inte fick
i fötterna i pedalerna.
Jag tog dock igen detta rätt snabbt i slalombacken upp då jag fick bra flyt och
inte fastnade bakom någon.
Uppför slalombacken
Första biten gick
hyffsat lugnt till, jag hetsade inget speciellt men plockade gott om
placeringar längs motionsspåren. Efter drygt 10 km, där normalt jag brukar
komma igång på riktigt, hade jag känslan av ett par betongben. Det fanns inge
sprätt i dom alls.
Egentligen finns inte mycket att säga om första loopen, den var tämligen
odramatisk och jag körde med i princip samma folk. På de tekniska partierna
innan första varvning kändes de ändå helt ok och jag behövde inte ta i
speciellt för att hänga med.
Innan första varvning
Vid passeringen
vid varvning såg jag till min förtjusning att jag var 2:a i H-sport klassen
vilket gav mig lite extra fart ut på andra loopen. Emma langade mig dricka
precis innan vi åkte ut på det mest tekniska partiet under loppet. Här dermot
blev det lite problem, inte pga mig själv egentligen. Men det är lätt att de
blir problem när framförvarande folk fastnar. För övrigt flöt cykeln fint över
rötter och stenar och den nyrenoverade framdämpen skötte jobbet galant, även
den nya bakdämparen gjorde sitt jobb felfritt.
Ut på loop 2
En bit in på
motiosnspåren så fick vi kraftigt bromsa in pga en riktigt otäck krasch där en
tjej blev allvarligt skadad. Hoppas hon återhämtar sig så snart som möjligt.
När vi väl började komma in på stigarna som är väldigt karektäristiska för lida
med sina många många rötter tyckte jag ändå att benen gjorde det dom skulle. Delvis
tyckte jag det gick för långsamt på stigarna, men jag hittade aldrig något bra
ställe att köra förbi på. När vi kom ut på en mindre grusväg brände en kille
ifrån elit förbi, och jag var snabb på att hänga efter. Härefter blev tempot
lite högre, och jag fick bränna på lite i vissa partier för att orka hänga på.
Förbi golfbanorna
la jag mig först och tänkte att de var dags att börja mata på lite hårdare. Vi
kom ikapp förste elit-tjej och eftersom jag höll högre tempo tänkte jag bränna
förbi, pga av en komunikationsmiss så höll vi nästan på att köra ihop vilket
slutade med att jag åkte rätt in i ett träd. Det i sig tog inte speciellt med
tid, dock hann hela den gruppen av cyklister jag hade haft som svans kört
förbi. Sen upptäckte jag även att hela växelreglaget hade vridit sig. Lite problem
med att växla och bromsa innan vi kom ut på en kortare grusväg där jag kunde
rätta till det i farten.
Vi körde på mot
varvning och den sista backen upp på baksidan av slalombacken kändes ovanligt
lätt. In för varvning, och skylten sa återigen att jag va 2:a. Fantastiskt bra
tänkte jag! Ut på loop 3, men jag kom inte så långt innan jag råkade ut för ”dagens
krasch”. Jag körde på och missade helt att de va ett rejält hopp, detta gjorde
att jag fick en lufttur som hette duga. Förmodligen de högsta och längsta hopp
jag någosnin gjort. Hoppet och landningen gick iofs bra, men eftersom vägen
svängde skarpt vänster med rullgrus som underlag direkt efter så gick det mindre
bra att svänga. Jag gick omkull rätt hårt. Av allt som kan hända så började min
ena vad krampa, att jag hade skrapat upp armen berörde mig inte för tillfället.
Flera personer var snabbt framme och hjälpte mig upp, jag var snabbt upp på
cykeln men kom inte många meter då jag snabbt insåg att styret stod heltsnett.
Jag fick hoppa av
igen och räta till styret för att sedan ge mig iväg igen.
Emma stod några
hundra meter längre bort, reda att langa ny vätska till mig. Dessutom helt ovetandes
om min krasch, tur det skulle jag nog säga.
Hon ropade nu att
jag låg 20 sekunder efter 3:an. Jag hade alltså förlorat 2 placeringar på att
hälsa på gruset vid varvning. Jag jagade snabbt ikapp 3:an och märkte i första
tekniska utförslöpan att flaskan jag fick av emma, studsade ur. Ajj ajj, tänkte
jag. Ingen dricka på sista loopen. Typiskt!
Här började det
bli jobbigt, jag blev förbiåkt av två killar, men jag hängde mig på deras
bakhjul likt en blodigel. Jag hade 4:an ifrån min klass på rulle och några
andra killar framför. I en av de lite längre backarna på loop 3, med ungefär 10
km till mål så satte jag in en stöt. Jag brände på lite extra och lämnade alla
utom en kille i H30 efter mig.
Jag och han turades om att dra lite på grusvägarna, tills han tappade i en
uppförsbacke.
Jag kom ut på de
sista grusvägarna innan man kommer in mot Lida. Jag brände på och höll bra
tempo på drygt 35-40 km/h. Nervöst kastade jag ett öga bakåt hela tiden då jag
var extremt orolig över att bli ikappåkt.
Sista backen innan mål
I min mot lida
och uppför slalombacken mot mål, jag hade en lyckokänsla i kroppen då jag
visste att detta skulle ge mig min första pallplats i cupen någonsin. Jag hade
gjort mitt allra bästa, jag rullade in över mållinjen och kände mig som en
vinnnare, trots att jag bara var 3:a i H-sport!
In mot målet
Jag satt sedan
där på gräsmattan och käkade, drack kaffe å fikade med flickvännen Emma å mamma
och pappa som hade varit support hela dagen.
Solen värmde och jag kände mig extremt nöjd.
Vid
prisutdelningen så var det inte utan att jag flinade ordentligt när jag fick
hoppa upp på pallen. Ett av mina stora milstolpar hade ju nu uppfyllts.
Extremt nöjd efter prisutdelning
Nu är det bara
att sätta målet framåt, och på Ränneslätsturen den 29:e juni är det dags igen,
och kan jag då stå på pallen igen tro?
Stort grattis Olof! Det är på lida det händer, det här med att stå på pallen:-) du ser sjukt nöjd ut. Jag tippar på att du kommer dit även på Ränneslätt. Jag tror du har kapacitet att vinna, det är bara en tidsfråga!
SvaraRadera