onsdag 25 december 2013

Kadens, termos och VO2

Julafton är förbi, men julen är i min mening långt ifrån slut, men det kommer ju från en som är helt jultokig och helst vill ha tomtar och julprydnader överallt.

Julafton bjöd på lite men intensiv träning. Jag är ju mitt uppe i ett VO2 träningsblock för tillfället och jag har fått dirigerat om att jag ska sträva att lyckas köra 8 minuters intervaller i effektiv VO2 zon. Därför gjorde jag ett litet test och drog av en 8 minutare igår. Nu kan man ju säga vad man vill om att köra en 8 minuters intervall, men att köra 8 min på över 92% av maxpuls är inte att leka med. Om man å andra sidan enbart kör efter watt eller hastighet så får man lägga på ytterligare 3-5 min då det tar så länge från att jag drar igång tills dess att jag når rätt pulszon. Sammanfattningsvis kan man då säga att jag kör med konstant hastighet och kadens i 3-5 minuter + 8 min... Jobbigt som bara den, men sjukligt effektivt.

Såhär såg pulskurvan ut för en 8 minuters VO2... Nu ska jag bara klara av 4 sådana också

Julafton var för övrigt en trevlig tillställning med god mat, trevliga människor och allt som hör därtill. Av flickvännen fick jag en väldigt oväntad present. Att vi cyklister råkar ut för ett aningen irriterande problem under vinter är ju inte okänt direkt. Flaskorna fryser och det blir näst intill omöjligt att få i sig rätt mängd vätska. 
Av Emma fick jag två termosflaskor som är gjorda för cykling. Dvs inte en flaska med termosskydd runt, utan en hård flaska byggd som en termos. En aning skeptisk mot att det skulle fungera tog jag tag i saken och simulerade en mycket kall vinterdag i brist på kallt väder. Jag fyllde flaskan med varmt vatten från kranen och slängde in den i frysen som håller -18 grader. Efter 3 timmar plockade jag ut flaskan och förväntade mig en djupfryst klump. Men häpna och hör, det fanns ingen is i flaskan och vattnet var inte ens iskallt. Så från mig får flaskorna MVG. Kommer bli väldigt användbara.

Såhär ser skönheten ut, 700 ml får plats, men den är mycket större än en vanlig 750 ml Enervitflaska

Idag hade jag ju egentligen tänkt bränna av dubbla VO2-pass men benen kändes inte helt på topp och motivationen var som bortblåst, så istället körde jag ett lätt A1 pass med hög kadens. Något som jag också helt klart behöver öva på då min bekvämlighetskadens hittills legat runt 60-65 vilket är på tok för lågt. Så idag tränade jag helt enkelt på att hålla en högre kadens än vanligt, 85-105 körde jag. 

Eftersom jag tyvärr inte kan testa min fina julklapp då vädret är för varmt, så använde jag gladeligen min andra superfina julklapp som flickvännen, mamma och pappa tillsammans gav mig, min söta lita Edge 810 :)

Men nu är det snart dags för lite mer julmat

;)


1 kommentar:

  1. Tjena,
    Såg att du hade likadan termoflaska som jag..
    Köpte min för några veckor sedan i hopp om minusgrader men det har ju varit ett evigt regnande.
    Läste om ditt test så nu vet jag att den klarar av kylan bra!

    Kör hårt!

    SvaraRadera