måndag 16 november 2015

Offseason är slut...


Nu är offseason delen över för min del. Det blev 2 månader av ostrukturerad träning, 1 månad var planerarad, och den andra halvan bestod av 2 veckors resande med jobbet och 2 veckors influensa. Droppet i min form blev därför en aning större än vad jag hade planerat. Drog igång träningen i lördags med ett FTP-test som tyvärr bara gav siffror på den oglamorösa sanningen om vilken oform jag är i… Att dra 3.7 w/kg på en 20 minuters flatout intervall är för mig riktig katastrof. Men tyvärr är det bara att acceptera läget och börja jobba sig framåt. Det kan ju hur som helst inte bli annat än bättre med detta som utgångsläge.

Plågsamma 20 minuter

Under FTP-testet så kändes det fantastiskt de första 5 minuterna, 355 watt i snitt (precis enligt plan), benen kändes superfräscha. Tyvärr så var inte hjärta och lungor med på noterna. Märkte ganska snabbt att min centrala kapacitet tappat otroligt, medan benen fortfarande var starka. Förmodligen av dåligt vo2 så sänktes mitt snitt ända till 306 i slutet av denna tjuga. Detta kan jag då jämföra med mitt toppvärde i början av augusti som var 393 watt i snitt på 20 minuter.

Känslan att gå ifrån ett FTP-test helt förstörd är ju helt bekant, men att gå ifrån ett FTP-test enbart förstörd i kroppen å pannbenet med ett par ben som gärna hade cyklat flera timmar till i samma tempo eller hårdare var en ny upplevelse. Jag får helt enkelt se detta som något positivt, det är lättare att få upp mitt vo2 till vad det var förut än att bygga benstyrka och lokal kapacitet i benen.

Nog snackat om det, nytt FTP -test om 1 månad J
Offseason i ett nötskal, det är bara kul!

Enduro = offseason för mig
Var ute och solskenscyklade lite igår och bara njöt av att vädret var helt fantastiskt. Tog en tur på min Specialized Epic som jag precis fått tillbaka ifrån den årliga servicen, dämparservice, nya brainenheter, nya länkage och ramlager gjorde att cykeln kändes som en riktig raket. Dessutom hade jag ju för drygt 6 veckor sedan bytt både vevlagren och hjullagren. Med andra ord så är hojen i dagsläget väldigt välrenoverad och helt redo inför 2016. Nu lär det inte bli många fler turer på Epicen i år då jag inte riktigt tänk köra på den när det är minusgrader eller salt på vägarna. Men jag vill förmodligen cykla ute ändå, därför har jag påbörjat ett projekt att sätta ihop min gamla kasserade Superflyram med lite billiga komponenter som man kan köra i snö och slask under vintern.
3 timmar i detta magiska väder va inte hel fel tidigt i söndags.
För övrigt så är min träningsplan fram till jul lagd och jag kan bara säga såhär, det kommer bli intensivt och jobbigt, men samtidigt kul då jag tror det kommer ge mig mycket. I planen är även rätt mycket styrketräning inlagd för att bygga upp min bålstyrka som är ganska kass om jag får säga det själv.

Till något annat skoj igår var jag med Emma och några till för att testa på klättring i Arvika. Det var verkligen fantastiskt kul. Sjukt jobbigt var det också, kanske inte konditionsmässigt, men för händer och armar. Idag är resultatet skinflådda händer och rejäl träningsvärk i armarna. Hoppas verkligen på att få göra om det

Klätterapa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar