tisdag 1 september 2015

Bockstensturen kommer och förhoppningsvis även formen

I helgen är det dags för Bockstensturen och jag har verkligen haft ångest över detta fram tills igår. Efter Cykelvasan blev jag sjuk i 2 omgångar vilket gjorde att all träning uteblev i drygt 2 veckor. Sen har jag försökt smyga igång träningen allt mer. Känslan har ju dock varit att formen störtdykt och att cyklingen inte alls gått något bra.
Jag valde därför att chansa lite, antingen eller liksom, några hårda referenspass som skulle ge resultatet att bli sjuk på riktigt eller bli frisk å komma ur de här lite halvsjukträsket jag befunnit mig i.
Så sagt som gjort, i söndags körde jag ett längre intervallpass med sweetspoot med inblandade burster, och till min förvåning satte jag nya rekord både effektmässigt och tidsmässigt, benen kändes starka men kroppen kändes fortfarande i allmänhet rätt kass. Igår var vi några stycken som körde intervaller på en teknisk slinga i tävlingsfart. Måste erkänna att jag var rätt skeptisk till banan efter att ha åkt runt ett varv och kollat då den kändes för teknisk för att köra maxtempo på, men när vi väl körde sen så var det inga problem alls.
Vi körde 4 intervaller á 7:30 minut vilket kändes helt ok. Jobbigt som satan men fortfarande inte sådär så att benen och kroppen tvärdog.
Körde alla intervallerna med en snittpuls runt 97% av mitt max vilket jag ger tummen upp för, va länge sedan jag lyckades pressa upp pulsen så hårt och samtidigt känna att jag var med på alla hinder och ojämnheter längs banan. Måste även tillägga att jag nu hunnit utvärdera nya hojen lite mer, och jag kan kort sammanfatta det som så, Epicen går som en raket i skogen och ju å hårdare jag pressar den, ju bättre går den.
                                                      Filmade ett varv runt banan igår, sjukt kul!
Så nu hoppas jag formen kommit tillbaka och levererar hejdundrandes pangben på lördag då de 100 km nere i Varberg skall avverka, men först skall ett hårt intervallpass även brännas av idag.
Kommer även bli intressant att köra premiärrejset på Epicen, nu får jag verkligen se om den lever upp till mina förväntningar. Jag har hittills inte varit besviken.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar