tisdag 21 april 2015

Jag ser redan startinjen

Nu är tävlingspremiären så nära så att jag nästan kan se startlinjen. Har varit ett par riktigt tunga träningsdagar, både mental och fysiskt. 4 dagars hård träning med hårda och relativt långa pass är precis avklarade. Körde ett FTP-test i lördags för att få ut mina kraftzoner inför säsongsstarten. Blev positivt överraskad av testet och höjde mig rejält J Kan inte annat säga än att träningsprogrammet som jag fått av Johan Hellström på STC trainingclub är right on spot för det har gjort underverk på mig.
Nu är det dock dags att släppa upp träningen så jag inte är så förbaskat nedtränad hela tiden. Tydligt exempel på detta var igår då vi körde träningstävling runt värmlandsseriebanan i Forshaga. Även om skallen va med på visorna så fanns det inget vidare tryck i benen när jag väl ville köra på. Men kul va det, och roligast av allt var att få köra tävlingslikt för första gången i år och faktiskt känna att all den där teknkträningen fått effekt. Kan även känna mig helnöjd med tävlingshjulen som fått nya sulor i form av Dugast Fast bird. Har aldrig kört på ett par däck som har sådant grepp och följsamhet över ojämnheter, kommer bli riktigt skoj att få tävla på dem.
Det bjöds på rejält motstånd, med snabba killar från klubben. Kul att få tävla mot någon annan än sig själv och sitt eget pannben hela tiden.
En del av gänget som gjorde att jag idag har prologhosta
På söndag bär det av till årets första riktigt tävling, Västgötacupens första lopp, Varbergs MTB skall köras och jag måste säga att jag är riktigt taggad. I alla fall på att tävla, jag är mindre taggad på att köra bil i 4 timmar för att komma dit först. Men det får man väll se som något nödvändigt ont för att få göra något kul.
För min egen del känns de rätt spännande då tävlingsrutinen för XCO är rätt dålig, var ju bara med på en västgötacuptävling plus XCO SM förra året. Så man kan säga att det är rätt nytt för mig.
Innan det är tävling så återstår dock lite lätt träning med en del teknik och hoppträning för att avdramatisera saker som kan kännas svårt. Inget är ju bättre än övning när man tycker saker är svårt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar