torsdag 28 augusti 2014

Dammar av bloggen med en redogörelse


Nu tycker jag det är dags för ett inlägg, har varit torrt här på senaste tiden, och det har berott på både de ena å andra.  Ska ger er en liten återblick över sommaren som varit. (Varning för långt inlägg)

Sist jag hade lust att skriva var ungefär där det sista va värt å skriva något. Lida loop i juni gick ju som sagt väldigt bra för mig med pallplats i H-sportklassen. Dessvärre kraschade jag hyffsat hårt på loppet och min höft tog mer skada än jag hade tänkt mig. 
Inte nog med att höften tog skada, av någon anledning så gick jag å blev förkyld där också. Drygt 2 veckors utebliven träning, en höft som bråkade och nästan 5 kg i ökad vikt resulterade det i. För vikten kan jag inte skylla på någon annan än mig själv, men de där extra kilona känndes i uppförsbackarna.

Jag hade ambitösa tankar om de kommande tävlingarna. Ränneslättsturen blev den första efter jag varit sjuk. Resultatet blev årets sämsta resultat, det var till och med sämre än förra årets lopp. Jag väggade totalt under loppet och tappade en stor del motivation.
Veckorna därefter innehöll inte mycket träning pga rätt mycket jobb på annan ort, och den lilla träning jag genomförde var inte speciellt kvalitativ.

Mörksuggejakten genomfördes ändå på ett repesktabelt sätt. Slog förra årets tid och kunde ändå säga att höften från kraschen på lida loop hade slutat bråka.
Sommaren i år var helt fantastisk och jag gjorde väll allt annat än att träna ordentligt under de sköna sommardagarna som var. SM i XCO närmade sig och jag hade inte tränat de minsta för att vara förberedd på det. Väl på plats hade jag en riktigt olustig känsla i hela kroppen, jag ville helst dra mig ur å inte starta alls då det kändes som jag inte hade något där att göra. 
Ja, ja tänkte jag innan start. Det är väll bara köra all in å se hur länge de håller. Med dåligt pannben och dåliga ben så körde jag ett mycket kort SM, blev inget reusltat att sätta i historieboken för mig där.

Det blev inte mycket träning den veckan efter då jag hellre gjorde annat än å träna, t.ex bada å sola. Det var dags för Engelbrektsturen och jag var en aning mer taggad att bevisa för mig själv att jag kunde cykla snabbt. (En liten note, man blir inte snabbare cyklist utan att träna)

Jag körde loppet och lyckdes helt okej, mina ben var såkallade pangben första 5-6 milen av loppet så den där sköna känslan man kan ha under lopp infann sig, dock höll det inte hela vägen in i mål. Jag slog dock förra årets resultat och tog min in under 3 timmar som jag hade tänkt. Dessutom får jag väll tillägga att jag gjorde årets bästa punktering…. 2 min efter målgång small mitt framhjul medan cykeln låg bredvid mig på gräsmattan vid målgången.

Semestern började, och jag fick väll till 1-2 träningspass. Men det blev fortfarande dåligt med kvalitet i passen. Mest lite lek och teknikträning. 

Sista veckan innan Finnmarksturen la jag ner min själ i att träna hårt och mycket och när det väl var dags för Finnmarksturen var jag taggad mer än jag varit tidigare under säsongen.

Jag kan väll sammanfattade det som såhär. Loppet gick riktigt bra trots att mina ben svek mig lite mot slutet. Putsade min tid med nästan 15 min från förra årets och var inte långt från pallplats i H-sportklassen igen. 
Tisdagen efter Finnmarksturen var det dags för Värmlandsserien på vår egen hemmabana vid Tyr. Jag kände att jag tränat ordentligt och kände till banan väl. Jag var riktigt taggad inför tävlingen och hade förhoppningar om att köra riktigt bra. 
Hoppas kan man ju, loppet blev kort, väldigt kort för mig. Jag kom knappt ½ varv på banan innan jag kraschade på en spång och smälde i knät på kanten av en av brädorna. 
Vad ska man säga… klantigt kanske, eller maximal otur. Cykelvasan var om 4 dagar, och jag ägnade de första 2 dagarna åt att i princip hoppa runt på 1 ben då jag inte kunde stödja ordentligt på benet. 
Det var inga sprickor eller synliga skador, varken på knäskål eller minisker. Tur var väll det, men inte gjorde de mindre ont för det. 

Jag åkte upp till Sälen med Emma och Johan utan att ens veta om jag skulle starta på cykelvasan.

Jag testade att cykla lite dagen innan och konstaterade att de skadade knät faktiskt klarade av att cykla… MEN, jag kunde inte ställa mig upp på cykeln, och jag kunde heller inte ta i med vänster ben. Jag bestämde mig för att köra cykelvasan trots dåligt knä, jag hade ju ändå betalt, och dessutom kvalificerat mig till startled 1. Dessutom är ju cykelvasan relativt lättåkt så man behöver ju inte stå upp någon gång egentligen.
Med tejpat ben och väl insmort med Voltaren så körde jag cykelvasan. Jag hängde med så gott jag kunde då jag hade extrema svårigheter med att haka på i uppförsbackar eller när folk kom ut på raksträckor. Alla de där ställen man kanske normalt brukar ställa sig upp för att få den där lilla extra kraften.
Jag tyckte ändå jag körde riktigt bra, höll mycket jämt och fint tempo genom hela loppet och slog faktiskt förra årets tid med drygt 6 min, trots att underlaget var mycket blötare i år. Så med tanke på allt så var jag mer nöjd över det resultatet än något annat under året.

Efter cykelvasan har det blivit mycket 1-3 timmars pass i lugnt tempo, i början helt utan att lägga tryck på pedalerna. Mest för att öka på blodcirkulationen i knät. Det är först nu som jag faktiskt har kunnat börja trycka på när jag cyklar. Och hör å häpna, jag kunde till och med stå upp sist jag var ute och tränade. 
Så enligt mitt tycke är benet återställt i tävlingsbart skick, men långt ifrån återställt då jag fortfarande har problem att räta ut benet, samt är mycket öm på knäskålen. Det jag har fått konstaterat av läkare är att jag hade otrolig tur då inget ”gick sönder”. Smällen bidrog till en blödning inne i knät som är orsaken till att jag haft ont, sen har alla minisker, brosk mm fått en hård smäll, som ett stort blåmärke i hela knät kan man säga. Det som faktiskt blivit lite skadat är ledbanden som enligt läkaren förmodligen töjt sig en aning vid smällen. Därav att mitt knä i nuläget känns överröligt åt fel håll.


På lördag är det Bockstensturen, och jag är i valet å kvalet att köra eller ej. Jag är inte anmäld och jag har inte bokat något boende. Min kära flickvän ska inte med ner heller så jag har inte mitt vanliga sällskap, serviceteam å supporter med mig. Så frågan är, ska jag lägga 2500-3000 kr på en tävling för mat, boende, resa å anmälningasvgift eller inte? Visserligen ur mitt tycke långloppscupens bästa, men ändå. Det är trist att lägga så mycket pengar på en tävling…. Kvalet å valet står kvar, kanske bestämmer mig under dagen. Vore skoj att få köra fullt ös igen…

Nu blev ju detta ett hiskligt långt inlägg, men nu vet ni iaf hur min säsong varit. Inte den bästa utifrån cykel, men jag har gjort massa annat skoj istället. Detta har även fått mig att börja blicka framåt mot 2015-års säsong. För nu finns det ju utrymme till revanch mot mig själv nästa år ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar