söndag 5 januari 2014

sammandrag av 2013

Tänkte det kunde vara en bra ide att skriva upp hur årets träning har gått och inte gått. Det brukar bli mycket prat om vad för mål man har inför det nya året såhär precis efter nyår, så jag tänkte jag skulle skriva lite kort vad jag har för ideér om året som kommer.

Att jag satsar för fullt är väll inte direkt osagt, och med förhoppningen om att bli lite snabbare till säsongen som kommer så tänkte jag mig att jag skulle kunna ta mig en aning högre upp på resultatlistan. Men för att sätta något mer konkret på vad jag har för mål så tänker jag såhär. Mål nummer 1 för året blir Cykelvasan, och årets uppsatta mål är en tid på 2:50, vilket då skulle innebära en förbättring på drygt 18 min. Mål nr 2 för året kommer bli att hamna topp 25 i totalen för herrar elit. Lyckas jag med det så går jag från årets 50-placering till topp 25. Jag tror på mig själv och det träningsupplägg jag har nu, så det borde kunna gå vägen.

Sen brukar det alltid kunna vara intressant att få höra många timmar en person tränat, så här är en liten sammanfattning av min träning 2013.

Total träningstid: 489 timmar
Cykeltid: 412 timmar
Styrketräning: 32 timmar
Övrigt: 45 timmar.
Cyklad distans: 7789 km

Och med detta kan jag säga att jag är mycket nöjd med vad jag hunnit med. För på detta kan jag lägga 2 influensaperioder som tog bort ca 2-3 veckors träning vardera, samt en utlandssemester på 2 veckor. 
Men jag har tränat mycket och det tycker jag verkligen har gett utdelning. 
Men det viktigaste är att jag haft väldigt kul de allra flesta timmarna jag tränat.

För att jämföra med år 2012 då jag tränade totalt 271 timmar så tycker jag det är en skaplig ökning. Jag kan dock inte påstå att jag har några mål för hur många timmar jag ska träna kommande året, då jag hellre ser att det blir kvalitet, men över 400 timmar totalt skulle helt klart göra mig nöjd.

Men för att gå in på lite träningssnack så går jag nu på en ny 3-veckorsperiod denna veckan som kommer. Och hur det går återstår att se, jag hoppas nu bara inte kräksjukan jag precis blivit frisk från gjort allt för stor skada 

;)

1 kommentar:

  1. Skönt att din vinter . . . . . har klarats av. Oj vilka träningstider du har gjort och att du också hinner med en hel del annat skoj också.
    KRAM

    SvaraRadera