fredag 23 maj 2014

Race-pace filosofi

Har ju lagt om träningen från mitt tidigare intervallfokus till en ny filosofi. Egentligen har jag inte frångått mitt koncept på något vis då jag teoretiskt bara börjat på ett nytt träningsblock. 

Har fått vissa intressanta tips om för och nackdelar kring olika träningsformer beroende på vart man själv står i utvecklingen. Att man bör träna på det man är sämst på är ju välkänt. Sen brukar man ju även säga att man ska träna på det man är bäst på, men det tar vi inte nu.

Personligen har jag två svaga sidor, svåra tekniska partier i skogen och muskulär uthållighet vid hård belastning som varar längre än 3-3.5 timmar. Nu kan man ju säga vad man vill om att det skulle vara en svaghet då det nästan är en självklarhet att bli trött i musklerna efter 3 timmar i högt tempo. MEN, det är ju där jag faller på långa tävlingar.
Mina träningspass har därför blivit en aning längre än tidigare, och en aning hårdare. Race-pace baserade pass i 3 timmar och uppåt har blivit min nya vardag.

Detta innebär kort och gott att man kör på i ett tempo som är aningen lägre än det man kör på tävling, fast fortfarande så de svider i benen från början till slut. 
Körde ett riktigt långt pass i söndags på 23 mil med racern. I och för sig var tempot relativt lågt, men det var mer för att testa att jag klarar av att cykla så länge som vätternrundan kommer att ta. Sub 8. Har jag sagt det förresten?
Kanske inte, hur som helst ska jag köra vättern och det på under 8 timmar, så då passade det ju bra att vara ute och cykla i exakt 7 timmar och 59 minuter såhär några veckor innan.

Var faktiskt ner till Varberg på jobb nu i tisdags, så passade på att köra igenom Bockstensturen banan på kvällen. Det var helt underbart kul, härliga stigar, varmt och soligt och bara allmänt trevligt. 
Race-pace filosofin gjorde sig fint, hade högre rullsnitt i tisdags än vad jag hade på själva tävlingen förra året. Tummen upp för den.

I helgen blir de dubbeltävling. Valmetrundan 15 mil landsväg på lördagen och Valmetrundan 45 km MTB på söndagen. Hoppas på att få testa både nya prylar på hojen, ny nutrion och hur kroppen reagerar på tävling två dagar i rad.

Håll tummarna för att de går bra ;)

1 kommentar:

  1. Vi håller alltid tummarna. Dubbel grattis till dig som vi tror på Kram från oss

    SvaraRadera