måndag 29 juni 2015

Racerrapport från Ränneslättsturen

Här kommer racerapporten från Ränneslätttsturen, det blir en ganska långt inlägg så hämta en kaffe och luta er tillbaka.

Tidigt på söndagsmorgonen packade jag och fästmön Emma in oss i bilen för att bege oss till Eksjö. Resan ner gick ändå hyffsat fort och vi var framme som planerat runt 9-tiden.
Träffade en del bekanta och obekanta ansikten som jag växlade lite ord med, lyckades bl.a att parkera bredvid Killen som hjälpte mig när jag kraschade i Husqvarna. Inte för att jag hade något minne utav det, då minnena kring kraschen och allt 1 timme därefter är rätt diffust. Så passade på att tacka honom för hjälpen och önskade honom lycka till på loppet.
Nummerlapp hämtades ut och diverse annat fixades till innan det var dags att slänga in cykeln i startfållan för att få ett så bra utgångsläge som möjligt.

Körde runt på Focusen och värmde upp, körde igenom sista 2 km av banan för att känna av underlaget, och genast var min reaktion att jag var nöjd med att tävla med heldämpat idag.

Några minuter kvar till starten och jag stod förhållandevis lugn och försökte insupa stämningen sådär precis innan 1000 cyklister ska få släppas loss.
Starten gick och jag förvånades över hur lätt det var att hålla den hastighet som sattes, jag brukar vanligtvis i det här loppet inte riktigt orka med ens den hastighet masterbilen sätter i början.
Nytt för i år var hela första loopen som gick på helt andra grusvägar och stigar än tidigare år. Jag fick bara positiva intryck av den nya delen, grusvägar är ju alltid grusvägar, men stigarna som var med va snabba och roliga samtidigt som det inte blev någon köbildning vad jag märkte.
Några krascher var det i början av loppet då några för ivriga cyklister inte kalla hålla sig i skinnet och ska pressa sig förbi andra. Eftersom jag i början lyckades fastna bakom en av de två krascher jag märkte av så tappade jag rätt mycket positioner i fältet.
Tyckte dock det gick riktigt bra, benen kändes starka och det var inte allt för jobbigt, trots att pulsen lagt sig runt 98% av mitt max. Jag jobbade mig ganska snabbt upp i fältet och såg mig passera 2 st ur min klass, kom ikapp Atle Hansen som är en av toppåkarna i H50 och bestämde mig för att honom skulle jag hålla mig till. Tanken blev att om jag höll mig till honom så skulle jag komma imål rätt fort.

Det är ju ganska lätt tänkt att det ”bara” är att ta någons rygg sådär 10 km in i ett lopp, när benen, skallen och kroppen är pigga. Speciellt med tanke på att Atle alltid varit långt för mig imål.
Sagt som gjort så höll jag mig till honom och vägrade släppa oavsett hur han gasade. 
På några av de flowiga stigarna när det gick på ganska hårt tänkte jag att kör jag såhär fort så kommer jag inte ens komma fram till mål. Men vem minns en fegis? Jag åker ju inte till en tävling för att hålla igen, det har jag aldrig gjort och kommer aldrig heller göra. Full gas från start är mitt motto, oftast håller jag inte hela loppet pga detta, men när jag väl gör det så är det helt klart värt det.

Första loopen gick fort och jag hann knappt dricka något ur flaskan innan det var dags att kasta flaskan och få en ny av Emma som skrek på mig att jag körde bra.

In mot loop 2
Vi fortsatte in på 2:a loopen som enligt mig är den mest utmanande, men den var inte lika jobbig som jag kunde minnas. Vi körde på hårt vi som låg ihop och cyklade, stigarna avlöste varandra och det var precis som arrangören hade sagt, de hade plockat russinen ur kakan och tagit bort många grusvägar och ersatt de med stigar. Istället för att susa fram på grusvägarna så passerade vi istället rätt över dem från en stig till en annan. Den ena stigen avlöste den andra. Det var snustorrt i skogen och det märktes även att arrangören hade lagt ner ett ganska stort jobb på att få till stigarna så pass bra.
Jag tyckte de var skitkul, och varje ny stig var än roligare. Det gick fort och det var jobbigt, samtidigt som det inte var sådär jobbigt så man känner man trillar av pinn om några minuter om man fortsätter.
Mitt egentligen ända problem var att det var så mycket stigar att jag hade svårt för att hinna med att få i mig vätska och gels. Så efter ett tag gav jag upp tanken med att försöka dricka å äta på grusvägarna och gjorde lite tappra försök på stigarna, och det funkade ju det med.
Vi kom fram till den brantaste knixen på 2:a loopen och där hade jag kommit upp om de framför inte fått stopp, då blir det ju liksom trafikstoppning. Men egentligen ingen skada skedd, alla fick stopp och det blev varken luckor eller tappade placeringar pga detta.  Vi fortsatte över torra fina, flowiga och delvis väldigt rotiga och knöliga stigar. Just sådana här stigar får än att minnas varför man älskar att cykla mtb.

Helt plötsligt så var vi tydligen tillbaka vid energidepå 2 där Emma stod och väntade med ny flaska. Vi snurrade runt energidepån i ett virrvarr av loopar och kringelikrockar som arrangöret fixat. Bra och kul tycker jag då mer publik stod och hejjade än vanligt under en längre sträcka.

Nu var det dags för de byggda stigarna som Eksjö CK har som träningsbanor. Här hade jag tappat Atle och höll istället rygg på 2 stycken i elitklass som rätt snabbt desimerades till en då den längst fram försvann som en raket. Jag körde på bakom den andra killen i ett fortsatt hårt men inte outhärdligt tempo. Jag påminde mig flera gånger om att ha roligt, vilket i sin tur ledde till att jag började ”leka” lite på de byggda stigarna, hoppade lite i pumpsen. I och med detta så kom även leendet fram och jag tyckte de var lite mindre jobbigt.
Killen framför gick över styret pga fel spårval, jag frågade snabbt hur det gick och han svarade bara att han överlevde.
Jag fortsatte trampa på, lite oklart om jag ökade tempot då jag hamnade helt själv, känslan var då i alla fall inte att det gick fortare, snarare långsammare. Men plötsligt fick jag syn på några cyklister framför, detta gjorde att jag gasade på lite mer och hux flux så var jag ikapp.
Atle var bland dem jag kom ikapp och nu var det ju bara att, så att säga ”stick to the plan” och bita mig fast vid honom. Vi fortsatte över fler härliga stigar med doserade kurvor och roliga partier. Kul med den här tävlingen är möjligheten till svårt eller lätt spårval vid ett antal ställen. Funderade inte så mycket över saken och tog de svåra spårvalen på samtliga ställen. Tidsvinst? Någon sekund på varje ställe kanske.
Efter ett tag kom vi ut på den längsta biten asfalt som loppet erbjuder. Var tvungen att spurta ikapp framförvarande klunga då det blivit ett rejält glapp på sista biten i skogen.
Väl ikapp passade jag på att dricka och slänga i mig en gel. Började kännas lite i benen nu men fortfarande inte den där känslan när benen ger sig.
Plötsligt blev det en ordenligt tempoökning, de längst fram hade fått syn på en klunga längre fram på vägen. Det tog inte lång tid innan vi var ikapp. Nu var vi minst 25-30 cyklist i en stor klunga som låg och körde på grusvägarna. Aldrig har jag tidigare varit med om att man hamnar i en så stor klunga 60 km in i ett mtb långlopp. Grusvägarna blev allt mindre och vid 65 km passerade vi nästa energidepå, Skidstugan. Här skrek först Emma att jag ledde min klass, sen ropade även speakern ut att här kom minsann Olof Hagliden som ledde H-sport klassen tillsammans med många andra toppåkare. Om dom sa mitt efternamn rätt kan vi ju diskutera men att få höra att man leder är ju rätt fantastiskt. Ville dock dra mig till minnes att jag faktiskt ledde min klass här för 2 år sedan också, men sedan tappade jag totalt och blev 4:a. 
Påväg in vid Skidstugan, notera flinet
Med dom tankarna i huvudet så gav mig fan på att inte göra om samma tabbe. Nu var det bara uppför Högfelle och sedan ner igen för att först få ny flaska av Emma och sedan raka vägen till mål. Jag hängde med klungan nästan hela vägen uppför Högfelle, tappade dock bort Atle och insåg att mina ben börjat bli lite klena såhär en bit in i loppet.

Bestämde mig för att jag inte fick växla ner mer och ställde mig istället upp för att orka, det gick utan problem och var en smart val.

Sista 2 milen var riktigt jobbiga, jag körde med två stycken ifrån elit som var urstarka. Stigarna var fortfarande superkul och jag passade på att ha roligt vid varje tillfälle jag fick. Sen kom den sista backen med ungefär 12 km kvar till mål, här tappade jag båda killarna då de verkade ha lite mer krafter kvar i benen.

Jag kom ut själv på nästa grusväg och insåg att nu va de illa, trampa nu då för skjutton. Drog i mig en Booster från Winforce och en gel och hoppades koofienkicken skulle ge mig lite krafter sista 30-20 minutrarna. Pang sa det så började cykeln gå fortfare, frågan är om det var jag eller cykeln som fick mer krafter för nu gick det märkbart fortare. Kom ikapp en av elitkillarna som jag hade tappat i den tidigare backen. Med honom körde jag sedan tills det var drygt 3 km kvar. Som skjuten ur en kanon kom det två killar i elit flygande förbi, en av dom hade innan loppet varit tippad som favorit och hade punkat tidigare, jag försökte hänga på och lyckades med denna bedrift i kanske 200 m innan jag insåg att de andra killarna var i en annan divison. Så nu var jag själv igen med drygt 2 km kvar. Det var ju bara att trampa på. Nu kände jag plöstligt igen mig, här hade jag ju värmt upp och nu fick jag känning av målgång och himlars vilket sprätt det blev i benen.
 
Påväg runt Tävlingscentrum
Sista stigen in mot Tävlingscentrumet och hela vägen runt målområdet hade jag riktigt bra fart och det kändes fantastiskt kul att komma imål. Jag visste jag vunnit H-sport. Och ännu konstigare så var jag inte lika totalslut som jag normalt brukar vara, kanske kan det bero på det lyckorus jag befann mig i pga vinsten.
Rätt trött och nöjd efter målgång
Nu kan man väll tycka att vinst i H-sport inte är så mycket att hurra för. Men för mig har detta varit ett mål sedan jag började cykla för 4 år sedan. Så plötsligt är milstolpen nådd.
Sen vill jag klappa mig själv lite på axeln och säga, ”bra kört”. För igår var första gången i mitt liv som jag vann något. Många gånger har jag kommit 2:a, 3:a och 4:a men aldrig har jag varit först och vunnit. Så därför kändes den här vinsten extra bra.
 
Kändes väldigt fint att stå högst upp på pallen
Summering då: Fantastiskt bra arrangerat av Eksjö CK som gjort ett fantastiskt jobb med allt, bra före, bra markeringar, kul bana, bra mat efter mm. Full pott till dem.
Ätnligen fick jag ett sådant där lopp där benen höll, ryggen höll, nacken höll, pannbenet klenade inte ur, cykeln skötte sig och inga krascher. Tänk om alla lopp kunde va såhär.
Energimässigt fungerade det klockrent, kan inte klaga på något.
Pokalen var hela mödan värt

Känns hur som helst fantastiskt med denna vinsten, det kan jag leva på resten av säsongen. Men med ett mål nått så är det väll även dags att börja sätta andra mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar