torsdag 21 november 2013

Dags att sätta sprätt på trainern


Nu börjar vintern även hitta hit till Karlstad. Snön flyger lite lätt i luften och temperaturen håller sig på några minus. Förra året cyklade jag 100% ute och vägrade köra inne. I år blir det annrolunda, 95% inne och lite nöjescykling ute.

Jag var ute igår för att få ihop ett distanspass, det första på många veckor. Allt var väll frid och fröjd ända till dess att kylan fick göra sitt. Och ojj vad jag hade glömt vad kyla och minusgrader gör med kroppen. Benen blir tröga, pulsen är högre, ögonen svider och allting känns riktigt riktigt trögt. Jag fick ihop drygt 3 timmar vilket får va godkänt för ett litet distanspass, men ojj ojj… Väggningen var total, en riktigt megabonk utan dess like. Som tur va hände det dryga kilometern hemifrån, men det var ändå så att jag med nöd och näppe orkade ta mig hela vägen hem.

Idag är man ju normal igen, men nej! Nu får det faktiskt vara slut med den här halvdana träningen. Dags att steppa upp och börja köra intervaller som levererar en förbättrad form.

Mitt upplägg för vintern kommer vara fokus på tröskelintervaller, allt från 2*40 min till 7*9 min. Samtidigt kommer jag satsa hårt på att bygga upp ben och bålstyrkan inför nästa år. Eller ja, för att hårddra det. Jag är glad om jag bibehåller samma styrka som nu, då jag håller på att gå nedåt på viktskalan och planerar att landa någonstans mellan 70-75 kg. Så att bibehålla benstyrkan under en viktminskning på 8-10 kg vore som att ge cykelformen en rejäl spark i rätt riktning. Många säger att vikten inte är så viktigt. Men ojj ojj, det är den! Jag skulle ju nästan med säkerhet kunna säga att jag är bland dem som trycker mest watt av i klubben under en 4 min intervall, men vad spelar det för roll om man har massa extra vikt att släpa på.

I slutändan är det ändå watt/kg som räknas, och för att styrka mitt resonemang; om två cyklister genererar exakt samma watt på platt mark, då den ena väger 82 och den andra 72 så kommer den 10 kg lättare cyklisten att cykla nästa 4 km/h fortare än den tyngre. Så ja, det är stor skillnad.


Men själva kruxet är ju inte att gå ned i vikt, utan det är ju att på något magiskt vis bibehålla benstyrkan.

Som tur är finns inget rätt eller fel, utan det är bara köra på så hårt och mycket man känner att kroppen klarar av så får vi se om jag steppar upp mig eller inte till nästa säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar